Szkoły ZDZ w Końskich już po raz kolejny wyposażają swoich uczniów w niezbędne umiejętności i wiedzę. Tym razem konecka jednostka w listopadzie i grudniu realizowała projekt pn. „Kurs przetrwania dla klas mundurowych Szkół ZDZ”, który został dofinansowany przez Ministerstwo Obrony Narodowej. W ramach projektu grupa 20 uczniów klas mundurowych mogła wziąć udział w przedsięwzięciach związanych z rozwijaniem ich zainteresowań i postaw proobronnych. Celem projektu było wyposażenie uczniów z klas mundurowych w wiedzę i umiejętności przydatne im w przyszłości, w tym także podczas rekrutacji do Sił Zbrojnych, formacji mundurowych, czy innych zawodów i branż wymagających wszechstronnych umiejętności. Projekt miał na celu zbudowanie i rozwijanie wśród uczniów postaw proobronnych, poszerzanie ich zainteresowań i wiedzy dotyczących radzenia sobie w trudnych i nieprzewidzianych sytuacjach. Dzięki udziałowi w projekcie młodzież mogła wyrobić w sobie nie tylko umiejętności dotyczące poszczególnych bloków tematycznych, ale przede wszystkim mogła się zintegrować, wykształcić w sobie postawy odpowiedzialności i empatii oraz rozwinąć swoje umiejętności pracy pod presją i pracy w grupie. W ramach projektu przewidziano trzy typy działań, które były realizowane od listopada do grudnia i obejmowały różne formy zajęć. Najważniejszym, a zarazem najdłuższym działaniem projektowym był dwudniowy kurs sprawnościowy w formie survivalu, który trwał 24 godziny. W dniach 23-24 listopada grupa uczniów z koneckiego ZDZ wzięła udział w dwudniowym szkoleniu prowadzonym na terenie leśnym w pobliżu miejscowości Niebo i Piekło. W trakcie dwudniowego szkolenia młodzież mogła zapoznać się z wieloma zagadnieniami dotyczącymi sztuki przetrwania w terenie przygodnym. W ramach zajęć uczniowie dowiedzieli się i nauczyli między innymi topografii i nawigacji, w tym obsługi kompasu, wyznaczania kierunków świata i azymutów, czytania mapy, prowadzenia marszu na orientację oraz metod obliczania pokonanego dystansu. W ramach kolejnego bloku tematycznego uczniowie zapoznali się z ogniskami i ogniem, który jest niezbędny w sytuacji wymagającej od nas umiejętności przetrwania. Prowadzący zapoznał uczestników z rodzajami i typami ognisk, wykorzystywanych materiałów, metodami ich tworzenia oraz rozpalania. Młodzież nauczyła się tworzyć i rozpalać przedstawione typy ognisk z użyciem różnych rozpałek i metod rozpalania – od tradycyjnych zapałek do krzesiwa włącznie. W survivalu istotną rolę obok ognia pełni także schronienie, które w warunkach jesienno-zimowych gwarantuje przetrwanie. Dlatego też uczniowie wiele czasu spędzili na poznawaniu metod budowy improwizowanych szałasów, zarówno z wykorzystaniem materiałów naturalnych, jak i sztucznych. Na zakończenie omówiono metody pozyskiwania i uzdatniania wody. Całość szkolenia odbyła się w warunkach leśnych, a młodzież spędziła 24 godziny w terenie przygodnym, dzięki czemu morale oraz zintegrowanie grupy mogło znacząco wzrosnąć. Warsztaty poprowadził instruktor survivalu - Paweł Szlendak, który już od kilku lat współpracuje z konecką szkołą. Kolejnym planowanym działaniem w ramach projektu były warsztaty w zakresie pierwszej pomocy. Kilkunastogodzinne warsztaty pozwoliły młodzieży zapoznać się z zagadnieniami dotyczącymi udzielania pomocy osobom znajdującym się w stanach zagrożenia życia. Przy pomocy fantomów, trenażerów oraz różnego rodzaju materiałów i wyrobów medycznych, przez kilkanaście godzin grupa uczniów doskonaliła swoje umiejętności dotyczące różnych czynności ratowniczych. Głównym elementem warsztatów było doskonalenie i utrwalenie wiedzy dotyczącej udzielania pomocy osobom z zatrzymaniem krążenia. Uczniowie mogli przećwiczyć prowadzenie resuscytacji krążeniowo-oddechowej w pojedynkę oraz w dwie osoby, a także mogli zapoznać się z urządzeniem jakim jest AED – automatyczny defibrylator zewnętrzny, którego użycie zwiększa wielokrotnie szanse na przeżycie osoby poszkodowanej. Ponadto w ramach warsztatów młodzież uczyła się opatrywać różnego rodzaju rany, krwotoki, złamania oraz najczęściej występujące urazy. Działania ratownicze wymagają od ratujących wysokich umiejętności opanowania i działania pod presją czasu, dlatego dzięki tym warsztatom młodzież nauczyła się nie tylko wiedzy, jak ratować zagrożone życie ludzie, ale także jak skutecznie panować nad swoimi emocjami w sytuacjach nadzwyczajnych i jak zapewnić sobie wsparcie osób postronnych. Warsztaty zostały poprowadzone przez ratownika i instruktora pierwszej pomocy – Panią Dominikę Stefańczyk, która na co dzień jest nauczycielem Szkół ZDZ w Końskich. Ostatnim elementem projektowych działań były dwunastogodzinne warsztaty z zakresu samoobrony. Uczniowie w ramach zajęć mogli zapoznać się z różnego rodzaju technikami i metodami stosowanymi w samoobronie. Radzenie sobie w trudnych sytuacjach wymaga jasnego umysłu i szybkiej kalkulacji, co uczniowie zdecydowanie odczuli podczas zajęć na macie. Samoobrona i wszelkie techniki w niej stosowane polegają przede wszystkim na szybkiej ocenie zagrożenia, a w przypadku nie posiadania żadnych innych wyjść, na podjęciu obrony z użyciem różnych technik i metod zapożyczonych i wzorowanych ze sztuk walki. Uczniowie podczas warsztatów mogli zapoznać się z tym, jak określać zagrożenia, jak go unikać i jak myśleć, aby nie prowokować niebezpiecznych sytuacji. Ponadto w ramach warsztatów uczniowie nauczyli się, jak się bronić przed niespodziewanym atakiem, jak trzymać gardę, by chronić najważniejsze narządy i jak upadać, by nawet w sytuacji zagrożenia nie mnożyć sobie urazów i obrażeń. Ponadto młodzież ćwiczyła różnego rodzaju dźwignie i chwyty, które w przypadku ataku gwarantują szybką i skuteczną reakcję oraz możliwość sprawnego wyswobodzenia się w chwili zagrożenia. Uczniowie w ramach zajęć mogli także zapoznać się z podstawowymi uderzeniami i kopnięciami, które mogą być przydatne w sytuacji obrony. Młodzież realizowała warsztaty pod czujnym okiem Sensei Adama Mastalerza z Koneckiego Klubu Karate Kyokushin, który w Szkołach ZDZ w Końskich jest nauczycielem WF. Udział w projekcie był dla uczniów nie tylko przygodą, ale także możliwością zdobycia cennych umiejętności, które w niedalekiej przyszłości mogą stać się kartą przetargową na mundurowym rynku pracy. Ponadto w ramach realizacji projektu młodzież otrzymała wyposażenie i asortyment, który może im służyć do realizacji swoich zainteresowań i rozwijania pasji także poza przeprowadzonym projektem. W ramach szkolenia młodzież odbyła łącznie 48 godzin szkoleń i warsztatów, które zostały potwierdzone imiennymi certyfikatami. Całość projektu była realizowana przez Zakład Doskonalenia Zawodowego w Kielcach i została dofinansowana ze środków Ministerstwa Obrony Narodowej.
W poniedziałek 6. grudnia Mikołaj z racji na mnogość zadań, rozdanie prezentów musiał zlecić komuś odpowiedzialnemu. Dlatego też nasz Samorząd Szkolny już od samego rana dostał masę upominków i szczegółowe wytyczne dotyczące całej tej mikołajkowej operacji specjalnej. Każdy, kto przybył dziś na zajęcia mógł spotkać nietypowych pomocników Mikołaja. W rolę realizatorów zadania wcielili się członkowie Samorządu Szkolnego. Nauczyciele otrzymali symboliczne rózgi, osłodzone drobnym dodatkiem, natomiast każdy uczeń mógł dostać słodki poczęstunek. Dziękujemy Samorządowi za inicjatywę i Dyrekcji za przychylność.
"Kurs przetrwania dla klas wojskowych Szkół ZDZ", to nazwa projektu, w którym bierze udział nasza mundurowa młodzież. Grupa 20 uczniów uczestniczy w projekcie dofinansowanym przez Ministerstwo Obrony Narodowej, którego celem jest podniesienie umiejętności proobronnych wśród młodzieży klas mundurowych oraz wypracowanie postaw, wiedzy i umiejętności przydatnych w przyszłej rekrutacji do służb mundurowych. W ramach projektu młodzież uczestniczyła już w dwudniowym kursie survivalu. W tym tygodniu uczniowie w podziale na grupy zrealizowali zajęcia w ramach warsztatów z zakresu pierwszej pomocy. W trakcie warsztatów największy nacisk położono na umiejętności praktyczne. W trakcie warsztatów młodzież przede wszystkim doskonaliła umiejętności prowadzenia resuscytacji krążeniowo-oddechowej w zespołach dwuosobowych, również z użyciem dodatkowego sprzętu medycznego. Istotnym zagadnieniem były także ocena poszkodowanego, badanie urazowe, zbieranie wywiadu ratowniczego i rozpoznawanie stanów zagrożenia życia. Omówiono i przećwiczono zaopatrywanie masywnych krwotoków, w tym także z użyciem opaski uciskowej SOFTT-W, przećwiczono usztywnianie kończyn za pomocą szyn Kramera, a także opatrywanie pozostałych urazów i ran. W trakcie kilkunastogodzinnych warsztatów młodzież pracowała nie tylko nad umiejętnościami ratowniczymi, ale przede wszystkim współpracowała w grupie, realizowała wspólne założenia i funkcjonowała jako zespół ratowniczy, gdzie od jakości współpracy i komunikacji zależy powodzenie działań. Trening umiejętności komunikacyjnych nie tylko w zespole i pomiędzy uczestnikami, ale również rozmowa i wsparcie psychiczne dla osób poszkodowanych, to bardzo istotne zagadnienie w ratownictwie i pierwszej pomocy, które niejednokrotnie gwarantuje skuteczną pomoc. Warsztaty przeprowadziła Pani Dominika Stefańczyk, która jest jednocześnie opiekunem naszego szkolnego Koła Ratowniczego.
Andrzejki 2021 już za nami. To był wyjątkowy wieczór, pełen radości, pozytywnej energii i z odrobiną magii. Każdy z uczniów przybyłych na andrzejkową dyskotekę mógł nie tylko świetnie się pobawić, ale także zintegrować, wziąć udział w różnego rodzaju rozrywkowych konkurencjach, a także wywróżyć sobie przyszłość. Impreza andrzejkowa cieszyła się dużym zainteresowaniem. Młodzież bawiła się przy dobrej muzyce aż do późnych godzin nocnych. Dyskotekę oraz oprawę zapewnili członkowie Samorządu Szkolnego. Uczestnicy poza zwykłym podbijaniem parkietu, mogli także wziąć udział w konkurencjach, takich jak: jedzenia jabłka na czas bez użycia rąk, zabawie w krzesełka, limbo oraz karaoke. Rywalizacja polegała na tym, że wodzireje na początku dyskoteki rozlosowali pary, które przez całą imprezę biorąc udział w różnych konkurencjach, zdobywały punkty. Jury złożone z nauczycieli skrupulatnie i z nieskrywaną ciekawością i uśmiechem przyglądało się tym wszystkim wyczynom. Wróżby Taka forma obchodzenia Andrzejek przypadła do gustu wszystkim uczestnikom. Śpiewom i tańcom nie było końca, a parkiet i mikrofony były rozgrzane do czerwoności. Wszystkie konkurencje poza zdrową rywalizacją i integracją, przysporzyły zarówno uczestnikom, jak i jury mnóstwo uśmiechu, radości i dobrej zabawy. Dziękujemy wszystkim uczestnikom za cudowną zabawę, nauczycielom za sprawowaną opiekę, a Samorządowi za udaną inicjatywę. Do zobaczenia na kolejnych szkolnych dyskotekach.